Ιστολόγιο του Ιερού Ναού Εισοδίων της Θεοτόκου Χαροκοπίου Ιωαννίνων

Δευτέρα 27 Απριλίου 2015

"Εξέλιξη εργασιών στην Αγία Παρασκευή Πετροβουνίου"


   Με τη γενναιόδωρη προσφορά του συγχωριανού μας Κωνσταντίνου Αθ. Γεωργούλα, ιδιοκτήτη του τοπικού ραδιοφωνικού σταθμού "Ράδιο Ήπειρος" και του τηλεοπτικού "Ήπειρος ΤV1", πραγματοποιήθηκαν οι εργασίες σοβατίσματος του εσωτερικού του Ιερού Παρεκκλησίου Αγίας Παρασκευής Πετροβουνίου, ενώ τοποθετήθηκαν κουφώματα αλουμινίου και στρώθηκε με κατάλληλη πλάκα το δάπεδο. Το Ναϊδριο της Αγίας Παρασκευής, μετά την καθίζηση του εδάφους και την καταστροφή του, ανεγέρθηκε εκ βάθρων και αποπερατώθηκε τα τελευταία δύο χρόνια με τη συνδρομή των Πετροβουνιωτών, ώστε σήμερα στο ίδιο σημείο και σε στερεότερο έδαφος να στέκει ένα περικαλλές Ιερό Παρεκκλήσιο όπως αρμόζει στην πολιούχο του Πετροβουνίου Αγία Παρασκευή.

Τετάρτη 22 Απριλίου 2015

"Ο Άγιος Μεγαλομάρτυς Γεώργιος ο Τροπαιοφόρος"

    
 

Εικόνα: Ο Άγιος Γεώργιος.
 Μνημειώδης παράσταση στη λιτή του 
Ι.Ν. Αγίου Νικολάου Κράψης, 16ος αιών.

   Ο λαοφιλής Άγιος Γεώργιος ο μεγαλομάρτυρας και Τροπαιοφόρος γεννήθηκε περίπου το 275 μ.Χ. στην Καππαδοκία, από γονείς χριστιανούς. Ο πατέρας του, μάλιστα, πέθανε μαρτυρικά για το Χριστό όταν ο Γεώργιος ήταν δέκα χρονών. Η μητέρα του τότε τον πήρε μαζί της στην πατρίδα της την Παλαιστίνη, όπου είχε και τα κτήματα της. Όταν έγινε 18 χρονών, στρατεύθηκε στο ρωμαϊκό στρατό. Αν και νέος στην ηλικία, διεκπεραίωνε τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις τέλεια. Όλοι τον θαύμαζαν για το παράστημα του. Γι' αυτό, γρήγορα τον προήγαγαν σε ανώτερα αξιώματα και του έδωσαν τον τίτλο του κόμη και ο Διοκλητιανός τον εκτιμούσε πολύ.

Πέμπτη 16 Απριλίου 2015

"Η Ζωοδόχος Πηγή"


(Απόσπασμα από την ομώνυμη παράγραφο,
της Πτυχιακής Εργασίας "Οι Θεομητορικές εορτές",
του αποφοίτου της Α.Ε.Α. Βελλάς Ιωαννίνων
Δημητρίου Β. Χήτου).


            Η εορτή της Ζωοδόχου Πηγής είναι Θεομητορική εορτή. Αν και αφορά το πρόσωπο της Υπεραγίας Δεσποίνης ημών Θεοτόκου και Αειπαρθένου Μαρίας δεν αντλεί το εορτολογικό της περιεχόμενο από το βίο της.
            Η εορτή αυτή, όπως μας πληροφορεί και το συναξάριο του Πεντηκοσταρίου την Παρασκευή της Διακαινησίμου Εβδομάδος, τελείται ως ανάμνηση των εγκαινίων του ναού της Υπεραγίας Θεοτόκου· «Τῇ Παρασκευῆ τῆς Διακαινησίμου, ἑορτάζομεν τὰ ἐγκαίνια τοῦ Ναοῦ τῆς Ὑπεραγίας Δεσποίνης ἡμών καὶ Θεομήτορος, τῆς Ζωηφόρου Πηγῆς· ἔτι δὲ καὶ μνείαν ποιούμεθα τὼν ἐν τοῦτῳ τελεσθέντων ὑπερφυῶν θαυμάτων παρὰ τῆς Θεομήτορος»[1]

Τρίτη 14 Απριλίου 2015

"Πανηγυρίζει το Χαροκόπι"


       Την Παρασκευή της Διακαινησίμου Εβδομάδος 17 Απριλίου 2015 ο Ιερός Ναός Εισοδίων της Θεοτόκου Χαροκοπίου πανηγυρίζει την Εορτή της Ζωοδόχου Πηγής (δεύτερη πανήγυρη του Ναού) κατά το εξής πρόγραμμα: 


ΠΕΜΠΤΗ 16 ΑΠΡΙΛΙΟΥ  2015

7:30 μ.μ. Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός.



ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 17 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2015

 7:30 – 10:30 π.μ. Πανηγυρικός Όρθρος και εν συνεχεία Πανηγυρική Θεία Λειτουργία μετά Θείου Κηρύγματος. Ακολούθως θα τελεσθεί η ακολουθία του Μικρού Αγιασμού στο Προαύλιο του Ναού.
4:30 μ.μ.  Μεθέορτος Εσπερινός. Εν συνεχεία στο προαύλιο του Ναού,  θα παρουσιασθούν παραδοσιακοί χοροί από το χορευτικό τμήμα του Πολιτιστικού Συλλόγου Χαροκοπίου και θα πραγματοποιηθούν οι «ΚΥΚΛΕΣ» (έθιμο γνωστό ως Καγκελάρι).

Παρασκευή 10 Απριλίου 2015

"Ἁγίου Ιωάννου τοῦ Χρυσοστόμου :Ὁ Νικητής τοῦ θανάτου"



     Σήμερα λοιπὸν ὁ Κύριός μας περιοδεύει στὸν Ἅδη. Σήμερα συνέτριψε τὶς χάλκινες πύλες καὶ τοὺς σιδερένιους μοχλούς του. Πρόσεξε τὴν ἀκριβολογία. Δὲν εἶπε, ἄνοιξε τὶς πύλες, ἀλλὰ «συνέτριψε τὶς χάλκινες πύλες», γιὰ νὰ ἀχρηστεύσει τὸ δεσμωτήριο. Δὲν ἀφαίρεσε τοὺς μοχλούς, ἀλλὰ τοὺς συνέτριψε, γιὰ νὰ ἀχρηστεύσει τὴ φυλακή. Ὅπου βέβαια δὲν ὑπάρχει οὔτε μοχλὸς οὔτε θύρα, καὶ ἂν κάποιος εἰσέλθει, δὲν ἐμποδίζεται νὰ ἐξέλθει. Ὅταν λοιπὸν συντρίψει ὁ Χριστός, ποιὸς θὰ μπορέσει νὰ διορθώσει; Οἱ βασιλεῖς ὅταν πρόκειται νὰ ἀφήσουν ἐλεύθερους τούς φυλακισμένους, δὲν κάνουν αὐτὸ ποὺ ἔκανε ὁ Χριστός, ἀλλὰ δίνουν διαταγὲς καὶ ἀφήνουν στὴ θέση τους καὶ τὶς πόρτες καὶ τοὺς φύλακες, δείχνοντας μ’ αὐτὸ πῶς θὰ χρειαστεῖ νὰ μποῦν πάλι ἐκεῖ μέσα ἢ ἐκεῖνοι ποὺ ἀποφυλακίστηκαν ἢ κάποιοι ἄλλοι στὴ θέση τους.

"Ὅτε κατῆλθες πρός τόν θάνατον, ἡ ζωή ἡ ἀθάνατος"


Ὅτε κατῆλθες πρός τόν θάνατον, ἡ ζωή ἡ ἀθάνατος, τότε τόν ᾍδην ἐνέκρωσας, τῇ ἀστραπῇ τῆς Θεότητος· ὅτε δέ καί τούς τεθνεῶτας ἐκ τῶν καταχθονίων ἀνέστησας, πᾶσαι αἱ Δυνάμεις τῶν ἐπουρανίων ἐκραύγαζον· Ζωοδότα Χριστέ ὁ Θεός ἡμῶν, δόξα σοι.

Πέμπτη 9 Απριλίου 2015

"Εσταυρώθης δι΄ εμέ, ίνα εμοί πηγάσης την άφεσιν"



«Τη Αγία και Μεγάλη Παρασκευή τα άγια και σωτήρια και φρικτά Πάθη του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού επιτελούμεν΄ τους εμπτυσμούς, τα ραπίσματα, τα κολαφίσματα, τας ύβρεις, τους γέλωτας, την πορφυράν χλαίναν, τον κάλαμον, τον σπόγγον, το όξος, τους ήλους, την λόγχην και προ πάντων τον σταυρόν και τον θάνατον, α δι' ημάς κατεδέξατο΄ έτι Δε και την του ευγνώμονος ληστού, του συσταυρωθέντος αυτώ, σωτήριον εν τω σταυρώ ομολογίαν». 

"Ακολουθία Αγίων Παθών 2011 - Οικουμενικό Πατριαρχείο"

Κυριακή 5 Απριλίου 2015

"ΕΠΙΚΡΑΝΘΗ - 40 Βυζαντινοί ύμνοι της Μεγάλης Εβδομάδος"

"Ἀπό τήν Μ.Δευτέρα μέχρι καί τήν Μ.Τετάρτη"


Πρωτ. Αλεξάνδρου Σμέμαν

      Αὐτὲς οἱ τρεῖς ἡμέρες, τὶς ὁποῖες ἡ Ἐκκλησία ὀνομάζει Μεγάλες καὶ Ἅγιες, ἔχουν, μέσα στὸ λειτουργικὸ κύκλο τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδας, ἕναν καθοριστικὸ σκοπό. Τοποθετοῦν ὅλες τὶς ἱερὲς ἀκολουθίες στὴν προοπτική του Τέλους· μᾶς ὑπενθυμίζουν τὸ ἐσχατολογικὸ νόημα τοῦ Πάσχα. Συχνὰ ἡ Μεγάλη Ἑβδομάδα χαρακτηρίζεται σὰν περίοδος γεμάτη μὲ «ὡραιότατες παραδόσεις» καὶ «ἔθιμα», σὰν ξεχωριστὸ τμῆμα τοῦ ἑορτολογίου μας. Τὰ ζοῦμε ὅλα αὐτὰ ἀπὸ τὴν παιδική μας ἡλικία σὰν ἕνα ἐλπιδοφόρο γεγονὸς ποὺ γιορτάζουμε κάθε χρόνο, θαυμάζουμε τὴν ὀμορφιὰ τῶν ἀκολουθιῶν, τὶς ἐπιβλητικὲς πομπὲς καὶ προσβλέπουμε μὲ κάποια ἀνυπομονησία στὸ Πασχαλινὸ τραπέζι… Καὶ ὑστέρα, ὅταν ὅλα αὐτὰ τελειώσουν, ξαναρχίζουμε τὴν κανονική μας ζωή.

"Εἰσοδικὸν στὴ Μεγάλη Ἑβδομάδα"


Εικόνα: "Ο Νυμφίος", λεπτομέρεια από την κόγχη 
του βορείου κλίτους του Ιερού Μητροπολιτικού Ναού 
Αγίου Αθανασίου Ιωαννίνων, 19ος αιων.

 π. Βασίλειος Ι. Καλλιακμάνης


α) Ὁ Ἰωσὴφ ὁ Πάγκαλος ἡγεῖται τοῦ χοροῦ τῶν ἑορταζόντων στὸ μέγιστο καὶ παγκοσμίων διαστάσεων γεγονὸς τῆς θείας συγκατάβασης, τῆς πορείας τοῦ Κυρίου πρὸς τὸ ἑκούσιον πάθος. Στὸ πρόσωπό του βρίσκουν ἐφαρμογὴ τὰ εὐαγγελικὰ μηνύματα τῆς συμφιλίωσης καὶ τῆς συγχωρητικότητας, τῆς σωφροσύνης καὶ τῆς καρδιακῆς καθαρότητας. Μπορεῖ ἐκεῖνος νὰ μὴν ἄκουσε τὸ γλυκόηχο ἄγγελμα τῆς ἀγάπης πρὸς τοὺς ἐχθρούς· μπορεῖ νὰ μὴν γνώρισε ἀπὸ κοντὰ τὸ ἱλαρὸν πρόσωπο τοῦ Νυμφίου τῆς Ἐκκλησίας, τὸ ὁποῖο ἐμπνέει τὴ διακονία, τὴ θυσία καὶ τὴν τιμιότητα· μπορεῖ νὰ ἔζησε ἑκατοντάδες χρόνια πρὶν ἀπὸ Αὐτόν. Ὅμως, ὅλα αὐτὰ δὲν τὸν ἐμπόδισαν νὰ ἀναδειχθεῖ ἄνθρωπος τοῦ Θεοῦ, εὐαγγελιστὴς πρὶν τὸ εὐαγγέλιο, σώφρων σὲ καιροὺς ἀφροσύνης, ὑπάκουος μαθητὴς πρὶν τὴν ἐμφάνιση τοῦ Διδασκάλου.

Σάββατο 4 Απριλίου 2015

"Τό Εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα τῆς Κυριακής τῶν Βαΐων"



Του π. Βασιλείου Ἰ. Καλλιακμάνη

α) Κυριακή τῶν Βαΐων σήμερα καί ὁδεύουμε βαθμηδόν πρός τή μεγάλη ἑορτή τοῦ Πάσχα. Ἡ Ἐκκλησία μέ πολλούς τρόπους μᾶς μυσταγωγεῖ στό μυστήριο τῆς ὀρθόδοξης πίστης, εἰσάγοντάς μας στή Μεγάλη Ἑβδομάδα. Λόγος βιβλικός καί πατερικός, εἰκόνα ἀναγωγική, ποίηση λυρική, ὕμνος κατανυκτικός, μέλος ἐναρμόνιο, χρωματικό καί διατονικό, ὕφος συσταλτικό καί διασταλτικό, συμβολισμοί καί παραβολές γιά τή βασιλεία τοῦ Θεοῦ, τήν ἐνεστῶσα καί τήν ἀναμενόμενη, ἐμπλουτίζουν τή λατρεία μας.

β) Καί στό κέντρο τῆς ἱερῆς σύναξης ὁ Νυμφίος τῆς Ἐκκλησίας, ὁ Σωτήρας Χριστός, ὁ ὁποῖος μπορεῖ νά εἰσέρχεται μέ ἐπευφημίες σήμερα στά Ἱεροσόλυμα, ἀλλά δέ θά ἀρνηθεῖ σέ λίγες ἡμέρες τή χλεύη καί θά ὁδεύσει ἑκουσίως πρός τό πάθος. Χρειάζεται ὅμως καί ἡ δική μας μικρή συμβολή, ὥστε νά μήν παρέλθει καί ὁ φετινός γιορτασμός σάν ἕνα καλό ἔθιμο, χωρίς γεύση καί ἐμπειρία πνευματική. Καί εὔλογα τίθεται τό ἐρώτημα: Τί γιορτάζουμε σήμερα; Διότι φαινομενικά ἔχουμε μία θριαμβευτική εἴσοδο στήν πόλη τῶν Ἱεροσολύμων ἑνός ἐπικείμενου βασιλιά, ὁ ὁποῖος ποτέ δέ θά ἐνθρονισθεῖ. Ἤ μάλλον ὁ θρόνος πού τόν περιμένει, εἶναι ὁ Σταυρός.

"Εὐλογημένος ὁ Ἐρχόμενος"


Του Φώτη Κόντογλου

     Ἐκεῖνος πού ἔχει θρόνο τὸν οὐρανὸ καὶ ὑποπόδιο τή γῆ, ὁ γυιὸς τοῦ Θεοῦ καὶ ὁ Λόγος του ὁ συναΐδιος, σήμερα ταπεινώθηκε καὶ ἦρθε στή Βηθανία ἀπάνω σ’ ἕνα πουλάρι. Καὶ τὰ παιδιὰ τῶν Ἑβραίων τὸν ὑποδεχθήκανε φωνάζοντας: «Ὡσαννὰ ἐν τοῖς ὑψίστοις, εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος, ὁ βασιλιὰς τοῦ Ἰσραήλ». Οἱ πολέμαρχοι τοῦ κόσμου, σὰν τελειώνανε τὸν πόλεμο καὶ βάζανε κάτω τοὺς ὀχτροὺς τους, γυρίζανε δοξασμένοι καὶ καθίζανε ἀπάνω σὲ χρυσὰ ἁμάξια γιά νά μποῦνε στήν πολιτεία τους.

    Μπροστὰ πηγαίνανε οἱ σάλπιγγες κι οἱ σημαῖες κ’ οἱ ἀντρειωμένοι στρατηγοὶ καὶ πλῆθος στρατιῶτες σκεπασμένοι μὲ σίδερα ἄγρια καὶ βαστώντας φονικὰ ἅρματα γύρω σ’ ἕνα ἁμάξι φορτωμένο μὲ λογῆς-λογῆς ἁρματωσιὲς καὶ σπαθιὰ καὶ κοντάρια παρμένα ἀπὸ τὸ νικημένο ἔθνος.

"Κάλαντα του Λαζάρου στο Δρίσκο (Βάξια) Ιωαννίνων 4-4-2015"

"Τα κάλαντα του Λαζάρου"


Καλώς μας ήρθ΄ ο Λάζαρος
και φέτος και του χρόνου,
και τ' Αβαϊώ και η Λαμπρή
καλώς κι αυτή να έρθ',
με τ' άσπρα με τα κόκκινα
και με τα λουλουδάτα.

Για σηκωθείτε Χριστιανοί
για σηκωθείτ' αδέρφια,
στην εκκλησιά να τρέξετε
να ιδείτε μέγα θάμα,
να ιδείτε και το Λάζαρο
πως είναι πεθαμένος!

Να ιδείτε πως τον έκλαιγαν
τρεις τέσσερες γυναίκες,
η Μάρθα η Μαγδαληνή
κι η μάνα του Λαζάρου,
του Ιακώβ΄η αδερφή
η πρωτογεννημένη.

Κι ο Κύριος επέρασε
και τις καλημερίζει,
-Καλή σου μέρα Μάρθα μου.
-Καλώς τον Κύριο που 'ρθε.
-Μάρθα μου πού ειν' ο Λάζαρος
που είν΄κι ο αδερφός σου.
-Ο Λάζαρος επέθανε 
εδώ και τρεις ημέρες!

-Για δείξτε μου το μνήμα του, 
για δείξτε μου τον τάφο.
Και τού δειξαν το μνήμα του
και τού δειξαν τον τάφο.
Γονατιστός εκάθισε,
την προσευχή του λέει.

-Για σήκω σήκω Λάζαρε
και μη βαριοκοιμάσε.
-Κρατείστε με να σηκωθώ
και βάλτε με να κάτσω.
Και φέρτε μου κρύο 
να πιω να ξεδιψάσω.

-Για πες μας πες Λάζαρε,
τί 'δες αυτού που πήγες;
-Ήταν το χώμα μου βαρύ,
βαρύ κι αραχνιασμένο.

Εδώ που τραγουδήσαμε
πέτρα να μη ραγίσει,
κι ο νοικοκύρης του σπιτιού
πολλά χρονιά να ζήσει!
Να ζήσουν τα παιδάκια του
κι ό,τ' αγαπάει η ψυχή του!
   


  

Παρασκευή 3 Απριλίου 2015

"Αλλαγή ώρας τελέσεως Αρχιερατικού Εσπερινού"



  Λόγω βεβαρημένου προγράμματος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ιωαννίνων κ. Μαξίμου, ο Μέγας Αρχιερατικός Εσπερινός της Κυριακής των Βαΐων θα τελεσθεί αύριο Σάββατο 4 Απριλίου στις 7:30 μ.μ. στον Ιερό Ενοριακό Ναό Εισοδίων της Θεοτόκου Χαροκοπίου.    

Πέμπτη 2 Απριλίου 2015

"Ο Δεσπότης επισκέπτεται την Ενορία Χαροκοπίου"


    Το προσεχές Σάββατο 4 Απριλίου 2015, 
ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ιωαννίνων κ. Μάξιμος 
θα χοροστατήσει στον Μεγάλο Αρχιερατικό Εσπερινό της Κυριακής των Βαΐων, 
στις 6:00 μ.μ. στον Ιερό Ενοριακό Ναό Εισοδίων της Θεοτόκου Χαροκοπίου.  

Τετάρτη 1 Απριλίου 2015

"Ὁ Ἅγιος Λάζαρος στὴν Ὀρθόδοξη Εἰκονογραφία"




«Τὴν κοινὴν Ἀνάστασιν πρὸ τοῦ Σοῦ πάθους πιστούμενος, ἐκ νεκρῶν ἤγειρας τὸν Λάζαρον, Χριστὲ ὁ Θεός. Ὅθεν καὶ ἡμεῖς ὡς οἱ παῖδες, τὰ τῆς νίκης σύμβολα φέροντες, Σοὶ τῷ Νικητῇ τοῦ θανάτου βοῶμεν ὡσαννὰ ἐν τοῖς ὑψίστοις, εὐλογημένος ὁ Ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου» (Ἀπολυτίκιο τοῦ Σαββάτου τοῦ Λαζάρου).

      Μὲ τὰ λόγια αὐτὰ δοξολογεῖ ἡ Ἐκκλησία μας τὴν Ἀνάσταση τοῦ ἐδῶ τιμωμένου Ἁγίου Λαζάρου. Καὶ ταυτόχρονα φανερώνει μὲ αὐτὰ τὸ βαθύτερο νόημα καὶ τοῦ θαύματος τῆς Ἀναστάσεώς του καὶ τῆς ἑορτῆς τῆς ἐκκλησιαστικῆς ποὺ σχετίζεται μὲ αὐτό. Ὅτι δηλαδὴ τὸ θαῦμα αὐτὸ τοῦ Κυρίου δὲν εἶναι μόνο ἕνα γεγονὸς τῆς ζωῆς τοῦ Λαζάρου, ἀλλὰ καὶ προτύπωση τῆς κοινῆς Ἀναστάσεως ὁλοκλήρου τοῦ γένους τῶν ἀνθρώπων. Τὴν ἴδια ὅμως ἀλήθεια ποὺ ἐκφράζει ἡ Ἐκκλησία μὲ τὴν θεολογικὴ ποίηση καὶ τὴν δοξολογικὴ μουσική της, τὴν ἴδια ἀκριβῶς ἐκφράζει καὶ μὲ μίαν ἄλλη γλώσσα, μὲ τὴν ζωγραφικὴ γλώσσα τῆς εἰκονογραφίας. Τὸ πώς, μὲ ποιοὺς τρόπους, ἡ ζωγραφικὴ ἐκκλησιαστικὴ γλώσσα τιμᾶ καὶ ὑμνεῖ τὸν τιμώμενο καὶ στὸ παρὸν συμπόσιο Ἅγιο Λάζαρο θὰ ἀποτελέσει τὸ θέμα τῆς εἰσηγήσεώς μας.